Girl Online
Haram memakai rantai owl ?
Friday 22 June 2012 • 4:40 pm • 0 comments
Tumblr_m58lmgfhxg1r0gq4mo1_500_large


Hey. okay,hari ni ila rasa macam ila nak kongsikan cerita tentang haram memakai rantai owl Haa,mesti korang terkejutkan ? dalam article ni,ila kongsikan sdikit sahaja tentang haram memakai rantai owl/burung hantu ini ... so,kalau korang ada rantai tu,baik jangan pakai atau lebih baik throw it away . ila minta maaf sangat2 kalau ada yang terasa. al-maklumlah,kita sebagai umat Islam harus nasihat-menasihati sesama yang lain.sekali lagi,ila minta maaf kalau ada yang terasa ok?

Antara sebab lain :

1. membuat atau mengukir patung bagi objek yang bernyawa secara lengkap segala anggota tubuh badan dan jisim dan bayang,sama ada ia dalam bentuk manusia atau haiwan adalah berdosa besar.

Perkara ini disandrkan kpada beberapa hadis sahih Rasulullah S.A.W yang memberi amaran tentang azab seksa yang ditimpakan kepada mereka yang patung pada hari kiamat kelak.

2. Apabila patung2 tersebut dijadikan perhiasan,maknanya ia dijadikan sebagai sesuatu yang dmuliakan atau ada unsur-unsur penghormatan . oleh itu,meletakkannya dengan tujuan perhiasan adalah perbuatan yang haram (berdosa). manakala malaikat tidak akn memasuki rumah yang terdapat patung.


SABDA RASULULLAH :

maksudnya : "malaikat tidak akan memasuki rumah yang terdapat di dalamnya patung2 atau gambar2 (sesuatu yang bernyawa)"

Itu sahaja yang ila dapat kongsikan. sekali lagi ila minta maaf kalau ada yang terasa . sekian.


#untuk membaca article yang lengkap,sila ke sini ..


PASTFUTURE


welcome to my humble abode! i literally sucks at expressing my emotion, that's why i decided to start a blog, to express everything i am feeling at the moment. i live for my pets and food. x


MOOD BOARD




Template by x
Basecodes x
Other stuffs xxxxx

All Right Reserved 2012 by Girl Online